Kun kirjoja luetteloidaan, alleviivataanko nimiösivulta aina teoksen nimi vai se tieto, minkä mukaan kirja hyllytetään, siis esimerkiksi tekijän nimi, jos…

Kysytty

Kun kirjoja luetteloidaan, alleviivataanko nimiösivulta aina teoksen nimi vai se tieto, minkä mukaan kirja hyllytetään, siis esimerkiksi tekijän nimi, jos kirjan hyllypääsanaksi tulee tekijän sukunimi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Monissa kirjastoissa on tapana alleviivata se sana ("pääsana"), jonka mukaan teos löytyy hyllystä aakkostettuna. Tämä tapa on kuitenkin harvinaistunut, koska se vie aikaa. Mutta alleviivattuna voi olla tekijän sukunimen sijasta myös nimen ensimmäinen sana silloin, kun tekijää ei ole tai tekijöitä on niin monta, ettei ketään heistä valita ensisijaiseksi tekijäksi. Muita kuin aakkostuksen määräävan sanan alleviivauksiin tuskin törmää.

Heikki Poroila
Tikkurilan kirjasto