Otsikko
Kun katsastan autoni ja se ei mene läpi.pitääkö uusintakatsastus tehdä samalla katsastusasemalla ? Esim jos auto katsastetaan Lappeenrannassa voiko…

Kysytty

Kun katsastan autoni ja se ei mene läpi.pitääkö uusintakatsastus tehdä samalla katsastusasemalla ? Esim jos auto katsastetaan Lappeenrannassa voiko uusintakatsastuksen tehdä Kotkassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Katsastuksen jälkitarkastus voidaan tehdä eri paikassa kuin alkuperäinen katsastus, jos kyseessä on ollut tavanomainen määräaikaiskatsastus. Jos taas kyseessä on ollut esim. rekisteröintikatsastus, on jälkitarkastus tehtävä samassa paikassa.

Ajoneuvolaki (6 luku § 59) kertoo asian näin:
Määräaikais- ja valvontakatsastuksen jälkeen suoritettava jälkitarkastus saadaan suorittaa missä tahansa ajoneuvojen katsastustoiminnasta annetussa laissa tarkoitetussa katsastustoimipaikassa, jolla on katsastusluvan mukaan oikeus katsastaa kyseinen ajoneuvo. Rekisteröinti-, muutos- ja kytkentäkatsastuksen jälkeen suoritettava jälkitarkastus suoritetaan samassa katsastustoimipaikassa, joka on hylännyt ajoneuvon katsastuksessa.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021090?search%5Btype%5D=pi…

101 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Jos auton vie uusintakatsastukseen eikä hylkäyksen vikaa ole korjattu, mitä seuraamuksia tulee?