Kun eduskunnan puhemies tai jompikumpi varapuhemies johtaa istuntoa suuressa salissa, keitä ovat ne kaksi virkamiestä jotka istuvat puhemiehen vierellä?…

Kysytty

Kun eduskunnan puhemies tai jompikumpi varapuhemies johtaa istuntoa suuressa salissa, keitä ovat ne kaksi virkamiestä jotka istuvat puhemiehen vierellä?

Hallituksen ministerit istuvat puhemiehestä katsottuna vasemmalla olevassa aitiossa. Korona-aikana osa ministereistä on istunut myös oikealla olevassa aitiossa. Mikä on oikeanpuoleinen aitio normaalioloissa?

Vastaus

Vastattu

Hei,

eduskunnassa työskentelevien virkahenkilöiden kelpoisuusehtoja ja tehtäviä säätelevät seuraavat erityissäädökset: eduskunnan työjärjestys 1999/40, laki eduskunnan virkamiehistä 2003/1197 sekä kanslian ohjesääntö 1480/2015.

Yksityiskohtaisimmat tehtäväkuvaukset löytyvät kanslian ohjesäännöstä. Sen 4 §. mukaan ”keskuskanslian tehtävänä on valmistella täysistunnot ja puhemiesneuvoston kokoukset, hoitaa täysistunnon tukipalvelut ja edustajan valtiopäivätoimiin liittyvät palvelut sekä huolehtia valtiopäiväasiakirjojen tuotannosta ja julkaisemisesta.”

Ohjesäännön 10 §: ssä tehtävää on vielä täsmennetty ja todettu, että ”keskuskansliassa on istuntoyksikkö, pöytäkirjatoimisto, ruotsin kielen toimisto ja asiakirjatoimisto.

Istuntoyksikön tehtävänä on huolehtia täysistuntojen ja puhemiesneuvoston kokousten valmistelusta ja tukipalveluista sekä edustajien valtiopäivätoimiin liittyvistä palveluista.”

Kuten näistä säädöksistä käy ilmi, täysistuntojen järjestäminen on eduskunnan keskuskanslian ja sen istuntoyksikön tehtävä. Valtiosääntöoikeudellista estettä ei ole sille, etteikö puhemies voisi yksinkin johtaa täysistuntoja. Näin joskus tapahtuukin esimerkiksi pitkien yöistuntojen aikana. Koska täysistunnossa esille saattaa yllättäen tulla erilaisia valtiosääntöoikeudellisia tulkintatilanteita, monet puhemiehet saattavat kuitenkin arastella yksin toimimista, jos heillä ei ole lakimiehen koulutusta.

Tavallisesti puhemiehellä on täysistunnossa kaksi avustavaa virkahenkilöä. Puhemiehestä katsottuna oikealla puolella istuu oikeudellinen avustaja, joka tavallisesti on pääsihteeri, apulaispääsihteeri tai lainsäädäntöjohtaja. Vasemmalla puolella puolestaan istuu tekninen avustaja, joka on yksi istuntoyksikön virkamiehistä. Käytännössä istuntoyksikössä työskentelee neljä tai viisi virkamiestä, joiden tehtäviin kuuluu tarvittaessa täysistuntojen avustaminen.

Avustavat henkilöt siis vaihtuvat, eikä heidän lukumääräänsä ole säädetty. Paikalla usein on vain yksi avustaja.

Oikeanpuolinen aitio on normaalioloissa virkamiesaitio. Tavallisesti esimerkiksi tulkki istuu tässä aitiossa ja tekee tulkkausta siitä. Myös eduskunnan oikeusasiamiehellä ja valtioneuvoston oikeuskanslerilla on oikeus osallistua täysistuntoon silloin, kun keskustellaan heidän kertomuksistaan tai heidän aloitteestaan vireille tulleesta asiasta. Tällöin oikeusasiamies istuu virkamiesaitiossa, oikeuskanslerilla on paikka ministeriaitiossa, koska hän nimenomaan on valtioneuvoston oikeuskansleri.

Sodan aikana virkamiesaitiossa istuivat myös esimerkiksi pääesikunnan upseerit, kun täysistunnossa käsiteltiin pääesikunnan valmistelemaa sotilaslainsäädäntöä.