Kun Adolf Hitlerin Taisteluni-kirjaa julkaistaan uusintapainoksena, kenelle menevät silloin tekijänpalkkiot? Hitlerin perikunnalle? Saksan valtiolle?

Kysytty

Kun Adolf Hitlerin Taisteluni-kirjaa julkaistaan uusintapainoksena, kenelle menevät silloin tekijänpalkkiot? Hitlerin perikunnalle? Saksan valtiolle?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Koska Hitlerillä ei ollut perillisiä, hänen tekijänoikeutensa siirtyivät muun omaisuuden ohessa Baijerin osavaltiolle. Tekijänoikeudellinen suoja-aika 70 vuotta kuolemasta päättyi Hitlerin osalta vuoden 2016 alussa ja siitä lähtien kaikki Adolf Hitlerin kirjoitukset ovat olleet vapaasti kenen tahansa julkaistavissa eikä niistä tarvitse maksaa tekijänoikeudellisia korvauksia kenellekään. Saksassa on julkaistu vuoden 2016 alussa ns. kriittinen editio, joka sisältää taustatietoja ja selityksiä. Saksassa on myös tehty poliittinen päätös estää muiden kuin kriittisten editioiden julkaiseminen. Lisätietoja aiheesta löytyy Wikipedian artikkelista.

Heikki Poroila