Otsikko
Kun aakkostan esim. seuraavia aakkostettavia, kuinka huomioidaan pisteet, kauttaviivat, väliviivat, piste ja väliviiva samassa nimessä jne. aakkostamisessa…

Kysytty

Kun aakkostan esim. seuraavia aakkostettavia, kuinka huomioidaan pisteet, kauttaviivat, väliviivat, piste ja väliviiva samassa nimessä jne. aakkostamisessa. Alla esimerkkejä. Olisiko mahdollista että auttaisit ja laittaisit nuo alla olevat aakkosjärjestykseen niin kuin niiden oikeaoppisesti tulisi olla. Minulle on kamalan hankalaa tuo aakkostaminen kun en tiedä miten nuo pisteet, väliviivat, kauttaviivat huomioidaan. Onko Wordin: lajittele/aakkosta valittu teksti toiminto oikea ja virallinenkin aakkostus tapa jos ei muuten tiedä aakkostus periaatetta?
AS OY RIIHIKATU/OULAISTEN LVI
ARES OY
AS EESTI AGA
EKO LVI OY
EKOPINTA
ISTEKKI OY
JAHI-PUTKI
J.-STEEL OY
m/v MISTRAL IN TRANSIT
STERIS FINN-AQUA
ST-HUOLTO
STORA ENSO IMATRA KAUKOPÄÄ
STORA ENSO INGEROIS OY
M/V EUROPALINK, M/S
M/V MISTRAL
STORA ENSO KAUKOPÄÄ
STORA ENSO OYJ
STORA ENSO OYJ/VESILUODON TEHTAAT
STORA ENSO TIMBER OY LTD
STX FINLAND
OY AGA AB
OY HT ENGINEERIND LTD
OY TEBOIL AB
P.LESKELÄ OY
T&T HEIKKINEN OY
T:MI M. KIRJASNIEMI
UV-PUTKI OY
UUDENKAUPUNGIN TYÖVENE
YIT C/O METSÄ BOTNIA OYJ
YIT KIINTEISTÖTEKNIIKKA OY

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suurimmat ongelmat aakkosellisten luetteloiden käytössä aiheuttaa se, että sanan­välien käsittelytapoja on kaksi: sanoittainen, jossa sananväli (tyhjämerkki, välilyönti) otetaan huomioon, ja kirjaimittainen, jossa se jätetään huomiotta. Standardi ei sano asiaa kovin selvästi, mutta ilmeinen tarkoitus on, että sanoittaisessa aakkostuksessa tyhjämerkin ajatellaan edeltävän kaikkia muita merkkejä.

Muut merkit jätetään yleensä huomiotta. Tämä koskee sellaisiakin merkkejä, jotka vastaavat sanoja, esim. & ja %, samoin kuin yhdysmerkkiä, lyhenteisiin kuuluvaa pistettä jne.

Näin aakkostaisin luettelosi:
ARES OY
AS EESTI AGA
AS OY RIIHIKATU/OULAISTEN LVI
EKO LVI OY
EKOPINTA
ISTEKKI OY
J.-STEEL OY
JAHI-PUTKI
M/V EUROPALINK, M/S
M/V MISTRAL
m/v MISTRAL IN TRANSIT
OY AGA AB
OY HT ENGINEERIND LTD
OY TEBOIL AB
P. LESKELÄ OY
STERIS FINN-AQUA
ST-HUOLTO
STORA ENSO IMATRA KAUKOPÄÄ
STORA ENSO INGEROIS OY
STORA ENSO KAUKOPÄÄ
STORA ENSO OYJ
STORA ENSO OYJ/VESILUODON TEHTAAT
STORA ENSO TIMBER OY LTD
STX FINLAND
T:MI M. KIRJASNIEMI
T&T HEIKKINEN OY
UUDENKAUPUNGIN TYÖVENE
UV-PUTKI OY
YIT C/O METSÄ BOTNIA OYJ
YIT KIINTEISTÖTEKNIIKKA OY

(Word ei tullut ihan samaan tulokseen)

Lue lisää ohjeistusta täältä:
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/abc.html