Otsikko
Kumpi on oikein, veistotaide vai veistostaide?

Kysytty

Hei,
kumpi on oikein, veistotaide vai veistostaide?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kielitoimiston sanakirjan mukaan oikea muoto on veistotaide, tavallisemmin kuitenkin kuvanveistotaide.

3 ääntä

Kommentit

Teksti "veistotaide, tavallisemmin: kuvanveistotaide" oli tuollaisena jo Suomen kielen perussanakirjassa (kolmas osa, 1994). Hakusanaa "veistostaide" ei ole siinä eikä uudemmassa Kielitoimiston sanakirjassa.

Nykysuomen sanakirjassa (NS osa VI, 1961): "veistotaide = kuvanveistotaide", ottamatta kantaa kummankaan sanan tavallisemmuuteen. Veistos-alkuisia sanoja siellä on vain veistoskokoelma, -kuva, -mainen, -pinta, -ryhmä. Veisto-alkuisia yhdyssanoja NS luettelee lukuisia.