Kumpi on oikein? Don´t vai don't? Eli ´ vai '?

Kysytty

Kumpi on oikein? Don´t vai don't? Eli ´ vai '?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Englannin kielen "do not" lyhennetään "don't". Väliin tuleva merkki on "heittomerkki", ei siis aksenttimerkki, kuten kysyjän ensimmäisessä vaihtoehdossa näyttäisi olevan. Käytännössä heittomerkki ja ns. yksinkertainen lainausmerkki ovat identtiset ja tuotetaan samalla näppäimellä.

Heikki Poroila

1 ääntä

Kommentit

Heittomerkin (puolilainausmerkin näköinen) ja korko- eli aksenttimerkin erottaa toisistaan siitä, että aksenttimerkki tulee kirjaimen yläpuolelle (à-hinta, Hildén) mutta heittomerkki kirjainten väliin. Jos heittomerkin korvaa aksenttimerkillä, joutuu yleensä siirtymään erikseen seuraavan merkin tai sanavälin kirjoituskohtaan. Saman tien voi todeta toisen tapauksen, jossa englantia kirjoitettaessa tarvitaan heittomerkkiä: genetiivi, esim. John's house. - Joissakin fonteissa, painotekstissäkin, heittomerkki on hieman kallellaan ja muistuttaa siten erehdyttävästi oikealle kallistuvaa aksenttimerkkiä.

Tarkkoja (vähän liioitellun tarkkojakin mutta usein käytännöllisiä) lisätietoja on jkorpela.fi-kielenoppaassa, kohta 4.8.