Kumpaa muotoa käytetään, kun puhutaan hallitsijasta: armon vai arvon kuningatar/kuningas?

Kysytty

Kumpaa muotoa käytetään, kun puhutaan hallitsijasta: armon vai arvon kuningatar/kuningas?

Vastaus

Vastattu

Kuningasta tai kuningatarta puhutellaan aina "Teidän majesteettinne". Arvoisa tai arvon voidaan käyttää esimerkiksi yhteydessä "arvon herrat".

Lähteet ja lisätietoja

Näin puhuttelet Ruotsin kuningasparia | Yle Uutiset

Puhuttelu - Ulkoministeriö (um.fi)

Kieli, kohteliaisuus ja puhuttelu - Kielikello