Otsikko
Kuka pystyy lukemaan hiekkakivikirjoitusta n.1700l-hautakivestä, ruotsinkielistä tekstiä Ruovedellä..

Kysytty

Kuka pystyy lukemaan hiekkakivikirjoitusta n.1700l-hautakivestä, ruotsinkielistä tekstiä Ruovedellä..

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Useimmat historiantutkijat opettelevat lukemaan myös vanhoja ruotsinkielisiä, käsin kirjoitettuja tekstejä. Kun kysymyksessä ei ole mukana kuvaa tai edes viitettä siitä, minkälaisesta tekstistä on kyse, on tämän tarkemmin mahdoton asiaa arvioida. Suosittelen kääntymään oman kotikaupungin museon työntekijöiden puoleen kuvan kera. He pystyvät todennäköisesti arvioimaan, minkä tasoista asiantuntijaa hautakiven tekstin tulkitsemisessa tarvitaan, jos he eivät pysty sitä lukemaan. Omat havaintoni viittaavat siihen, että suurimmat ongelmat johtuvat muinaisen kirjoituksen haalistumisesta ja hautautumisesta jäkälän alle, ei niinkään vaikeasta käsialasta (hautakivissä on harvemmin ns. kaunokirjoitusta). Myös äidinkieleltään ruotsinkieliselle tekstin tulkitseminen voi olla helpompaa kuin kouluruotsin pohjalta toimivalla suomenkieliselle.

Heikki Poroila