Otsikko
Kuka päätti aakkosten järjestyksen?

Kysytty

Kuka päätti aakkosten järjestyksen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aakkosten evoluutio voidaan jäljittää Egyptin hieroglyfeihin, joissa oli egyptin 24 konsonattia vastaava täydellinen 24 merkin sarja. Noin vuodesta 1700 eKr. lähtien Egyptin hieroglyfit tunteneet seemiläiset alkoivat kokeilla pelkästään konsonanttiaakkosia. Merkkien rajoittaminen pelkästään yksittäisiin konsonantteihin oli yksi ratkaiseva innovaatio.
Toinen oli helpottaa aakkosten muistamista asettamalla kirjaimet kiinteäksi jonoksi ja antamalla niille helposti mieleen jäävät nimet. Suomessa nimet ovat lähinnä vain merkityksettömiä yksitavuisia sanoja (”aa”, ”bee”, ”see” jne.). Seemiläisillä nimillä oli seeminkielinen merkitys: ne olivat tutuista asioista käytettäviä sanoja (alef= härkä, beth= talo, gimmel= kameli, daleth= ovi jne.). Esinettä tarkoittavan sanan ensimmäinen kirjain oli myös esineen mukaan nimetty kirjain (a, b, g, d). Monet modernit aakkoset ovat pieniä muutoksia lukuun ottamatta säilyttäneet alkuperäisen järjestyksen yli 3000 vuoden ajan. Seemiläinen ja kreikkalainen g muuttui latinan ja englannin c- kirjaimeksi, ja roomalaiset keksivät uuden kirjaimen g, joka oli nykyisellä paikallaan aakkosissa. Kolmas nykyaakkosten innovaatio oli vokaalit. 700- luvulla eKr.kreikkalaiset alkoivat ilmaista kaikki vokaalit konsonantteja muistuttavilla kirjaimilla. Kreikkalaiset johtivat vokaalikirjaintensa alfa, epsilon, eeta, iota ja omega muodon omaksumalla viisi foinikialaisten aakkosten kirjainta, jotka vastasivat muita kuin kreikkalaisia konsonantteja. (Lähde: Diamond, Jared: Tykit, taudit ja teräs: Ihmisen ihmiskuntien kohtalot., Hakapaino, Helsinki 2003)