Kuka on alunperin tehnyt tämän Utsjokelaisen joikun Bozobigálus eli Poron joiku josta sitten on tullut Juokse kellokas?

Kysytty

Kuka on alunperin tehnyt tämän Utsjokelaisen joikun Bozobigálus eli Poron joiku josta sitten on tullut Juokse kellokas?

Vastaus

Vastattu

Boazobigálus eli Juokse kellokas -joiun alkuperästä on saatavilla vain vähän tietoa. Musiikin tietokannoista ei löydy tekijää, ainoastaan maininta traditional eli säveltäjä on tuntematon. Sävelmä löytyy monista nuottikokoelmista ja usealta kokoelmalevyltä, joissa sen alkuperäksi on merkitty joko "joiku Utsjoelta" tai "joiku Inarista". Suomenkieliset sanat kappaleeseen on tehnyt Arvo Ylitalo.