Otsikko
Kuka oli syntyjään Aatos Erkon puoliso Jane Erkko (o.s. Airola)? Ketkä olivat hänen vanhempansa, tietoa ei helposti näytä löytyvän mistään.

Kysytty

Kuka oli syntyjään Aatos Erkon puoliso Jane Erkko (o.s. Airola)? Ketkä olivat hänen vanhempansa, tietoa ei helposti näytä löytyvän mistään.

Vastaus

Vastattu

Heleena Savela kirjoittamassa Helsingin sanomien muistokirjoituksessa (17.3.2014) kerrotaan  Jane Erkon o.s. Airola syntyneen Helsingissä 9. maaliskuuta 1936. Artikkelissa hänen kerrotaan harrastaneen koulutyttönä taitoluistelua Väinämöisen kentällä kotinsa lähellä Töölössä. Vanhempia ei tässä kirjoituksessa mainita eikä Jane Erkkoa ole Kuka on kukin -teoksessa. Teoksessa Puromies Anu,Tähtiä jäällä kerrotaan Erkon työstä taitoluistelun parissa, mutta hänen taustastaan ei kirjoiteta. Hän toimi aktiivisesti taitoluistelun hyväksi ja oli mm. taitoluisteluliiton puheenjohtajana. Tieto voisi ehkä löytyä Urheilumuseon kokoelmista, yhteystiedot: Valimotie 13a, 5. krs, 00380 Helsinki, 09 434 2250, urheilumuseo(at)urheilumuseo.fi. Toinen paikka, josta voisi tiedustella on Sanoma oy, jonka hallituksessa Jane Erkko toimi myös pitkään, https://sanoma.fi/yhteystiedot/

HS 17.3.2014

https://www.stll.fi/2014/03/17/jane-erkko-1936-2014/

Puromies Anu, Tähtiä jäällä : tarinoita taitoluistelusta

3 ääntä

Kommentit

Jane Erkon eli syntyjään Tuulikki Marianna Airolan vanhemmat olivat konttoristi Yrjö Kaarlo Airola (1900-1935) ja Fanny Matilda Airola (o.s. Nieminen, 1905-1974).

Jane Erkon isästä kirjoitetaan lyhyesti esimerkiksi uudessa Niklas Jensen-Eriksenin, Aleksi Mainion & Reetta Hänninsen historiikissa "Suomen suurin – Helsingin Sanomat 1889–2019". Siellä muun muassa kerrotaan isän kuolleen vähän ennen Jane Erkon syntymää.