Otsikko
Kuka oli sellanen jerusalemilainen Kuningas joka sai nuorena Spitaalin mutta vastoin kaikkia odotuksia päätti silti hallita kuninkaana ja jopa taistella…

Kysytty

Kuka oli sellanen jerusalemilainen Kuningas joka sai nuorena Spitaalin mutta vastoin kaikkia odotuksia päätti silti hallita kuninkaana ja jopa taistella muslimeja vastaan ritareittensa rinnalla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseinen Jerusalemin kuningas oli nimeltään Balduin IV. Balduin eli keskiajalla aikana, jolloin Jerusalem oli kristillisten frankkien ja temppeliherrojen vallassa, s. n.1161- k.1185. Balduin sairastui lepraan jo alle 10-vuotiaana, mutta eli vastoin odotuksia aikuisikään saakka. Balduin kuitenkin valittiin kuninkaaksi 13-vuotiaana ja hän osallistui sotaretkille muslimeja vastaan jo 14-vuotiaana. Tämä oli kuulun Saladinin valtaan nousun aikaa. Muslimien keskinäisen valtataistelun aikaan ja vielä Saladinin päästessä vallan kahvaan, Balduin taisteli voitokkaasti häntä vastaan, suurimman voittonsa Saladinista hän saavutti Montgisardin taistelussa 1177. Tämän jälkeen vähitellen vaikeudet kasvoivat, kristillisten sotaherrojen valtataistelun ja epäonnistuneiden sotaretkien sekä Saladinin vallan vakiintuessa. Balduinin kuoleman jälkeen valta siirtyi hänen sisarenpojalleen, joka kuoli vuoden kuluttua ja jo vuonna 1187 Saladin valtasi Jerusalemin.

Hän esiintyy myös elokuvassa "Kingdom of Heaven", tosin koko ajan naamion peittämänä.

Balduin IV löytyy tietoa Wikipediasta, https://fi.wikipedia.org/wiki/Balduin_IV, jossa on käytetty lähteenä teosta Montefiore, Simon Sebag: Jerusalem – kaupungin elämäkerta. Suomentanut Lappalainen, Otto. Helsinki: WSOY, 2013.

Prawer Joshua, The Latin kingdom of Jerusalem: European colonialism in the Middle Ages Jan 1, 1972 (löytyy yliopistokirjastoista).

Temppeliherroista Luoto, Reima T. A., Temppeliherrat : todellisuus ja myytit. Fenix-Kustannus Oy 2017 (2. laajennettu painos).

Saladinista Man, John Saladin : the life, the legend and the Islamic empire. Corgi Books 2016.

Vuoteen 1177 sijoittuu myös Jan Guilloun romaani Temppeliherra.