Kuka oli "pikku Isidori"? Hänen muistomerkkinsä / hautakivensä löytyy Kiihtelysvaaran palaneen kirkon viereltä. Viime kesän lomareissulla nähtiin ko…

Kysytty

Kuka oli "pikku Isidori"? Hänen muistomerkkinsä / hautakivensä löytyy Kiihtelysvaaran palaneen kirkon viereltä. Viime kesän lomareissulla nähtiin ko. muistomerkki ja olen yrittänyt etsiä tietoa pikku Isidorista siinä onnistumatta.

Vastaus

Vastattu

Hei,

Kiihtelysvaara-Seuran sivuilla on lyhyesti tietoa:

https://kiihtelysvaara-seura.fi/kiihtelysvaara/nahtavyydet/vanha-hautau….

Kyseessä on siis yksi nälkävuosien uhreista keväältä 1868. Tuon tarkempaa tietoa löytyy kirjasta Kiihtelysvaara ennen ja nyt (1970).

"Noiden neljän kuukauden aikana kuoli Kiihtelysvaarassa 564 henkeä [...] heistä 124 "punatautiin", joka ei voine olla muu kuin ravinnoksikelpaamattomasta ruoasta aiheutunut ruoansulatuselinten tauti. Tähän tautiin sortui huhtikuussa 46 henkeä, joista lapsia 28. Heidän joukossaan myös pikku Isidor, jonka nimi kirkonkirjoissa on Idor. Ja mainittakoon, että sinä lauantaipäivänä - 9.5.1868 - jolloin Isidor kätkettiin kirkkomaahan, odotti Kiihtelysvaarassa yli 70 vainajaa siunattuun maahan pääsyä." (Kiihtelysvaara ennen ja nyt, s. 37)

Perheestä jäi eloon vain muutaman kuukauden ikäinen Elisabet-tyttö, Isidorin pikkusisko.