Otsikko
Kuka oli Charlotta Lönnqvist?

Kysytty

Kuka oli Charlotta Lönnqvist?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Maria Charlotta Lönnqvist (s. 4.2.1815) oli Aleksis Kiven hyväntekijä, joka antoi kirjailijalle merkittävää taloudellista tukea. Lönnqvist asui isältään Jonas Lönnqvistiltä perimässään torpassa, joka sijaitsi Adlercreutzien omistaman Sjundbyn kartanon mailla Siuntiossa, ja hänet tunnettiin taitavana pitokokkina ja ompelijana. Hän majoitti asuinpaikka vailla olleen Kiven luokseen vuonna 1864 ja kustansi tälle täysihoidon. Kirjailijaa tukiessaan Lönnqvist joutui kuitenkin itse taloudelliseen ahdinkoon. Hän hoiti Kiveä tämän sairastellessa ja kävi tapaamassa tätä vielä kesällä 1872 Kiven Albert-veljen luona. Huhuttiin myös, että Lönnqvistillä ja Kivellä olisi ollut intiimi suhde ja että he olisivat olleet aikeissa avioitua, mutta tästä ei ole varmoja todisteita puoleen eikä toiseen.

Lähteet ja lisätietoja: Sihvo, Hannes: Elävä Kivi - Aleksis Kivi aikanansa (Suomen Kirjallisuuden Seura 2002); Tarkiainen, V.: Aleksis Kivi - elämä ja teokset (WSOY 1984, 6. painos)

13 ääntä

Kommentit

mielenkiintoista