Kuka/Ketkä on Suomen ansiokkaimmat kääntäjät?

Kysytty

Kuka/Ketkä on Suomen ansiokkaimmat kääntäjät?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymystä voisi lähteä tarkastelemaan esimerkiksi palkintojen kautta.

Suomen kääntäjien ja tulkkien liitto jakaa Mikael Agricola -palkintoa, joka myönnetään vuosittain Agricolan päivänä vuoden parhaalle kaunokirjallisuuden käännökselle. Viime vuosien voittajat ovat:

2018 Jaana Nikula
2017 Tuomas Kauko
2016 Vappu Orlov
2015 Juhani Lindholm

Otavan kirjasäätiö myöntää joka toinen vuosi Erkki Reenpää -suomentajapalkinnon. Sen ovat voittaneet viimeksi:

2017 Jaana Nikula
2016 Kaijamari Sivill
2015 Marja Kyrö

Tammen Jarl Hellemann -palkinnon tuoreimmat voittajat ovat:

2017 Arto Schroderus
2016 Helinä Kangas
2015 Antero Tiittula

Vuoden 2018 voittaja valitaan ensi toukokuussa. Ehdolla on esimerkiksi Jaana Nikula. Häntä voisi siis pitää äskettäisten palkintoehdokkuuksien perusteella yhtenä ansioituneimmista tällä hetkellä työskentelevistä kaunokirjallisuuden kääntäjistä.

Paljon merkittävää käännöstyötä tehdään totta kai myös palkintopöytien ulkopuolella. Arvostettuja, pitkän linjan kaunokirjallisuuden suomentajia, joiden nimet puuttuvat tuoreimpien palkittujen listasta, ovat esimerkiksi Kersti Juva, Kristiina Rikman ja Kristiina Drews.

Kannattaa lukea myös Helsingin Sanomien juttu (verkkoversio valitettavasti vain tilaajille) huippusuomentajista, jotka kääntävät mahdottomia:
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000002764700.html