Kuinka yleinen sairaus on diabetes insipidus? Tiedän että harvinainen, mutta en mistään löydä numeerista tietoa, mikä on esiintyvyys Suomessa tai maailmalla…

Kysytty

Kuinka yleinen sairaus on diabetes insipidus? Tiedän että harvinainen, mutta en mistään löydä numeerista tietoa, mikä on esiintyvyys Suomessa tai maailmalla. Esiintyykö tämä esim. 1/1000 vai 1/10 000?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Englanninkielisen Wikipedian (http://en.wikipedia.org/wiki/Diabetes_insipidus ) mukaan diabetes insipiduksen esiintyvyys maailmanlaajuisesti on 3/100 000. Tiedon lähteeksi on merkitty artikkeli lehdessä Pediatrics in Review (Saborio P, Tipton GA, Chan JC (2000). "Diabetes Insipidus". Pediatrics in Review 21 (4): 122–129). Wikipediasta on myös suora linkki kyseiseen artikkeliin.