Otsikko
Kuinka tärkeää ihmiselle on NREM-uni eli uni, joka ei ole REM-unta?

Kysytty

Kuinka tärkeää ihmiselle on NREM-uni eli uni, joka ei ole REM-unta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aivosähkökäyrän (EEG) perusteella uni jaetaan kevyeen ykkös- ja kakkosvaiheen uneen, syvään, elvyttävään kolmos- ja nelosvaiheen uneen sekä fysiologisesti ja mentaalisesti aktiiviseen REM-uneen (vilkeuneen). Ykkös-nelosvaiheen unta kutsutaan yhteisellä nimellä NREM-uni (Non-REM-uni). Nukahdettaessa vaivutaan ykkös- ja kakkosvaiheen kautta kolmos- ja nelosvaiheen uneen, jonka jälkeen uni alkaa kevetä. Kevyestä unesta siirrytään REM-vaiheeseen. Ketju alkaa uudestaan kevyen unen kautta. Kevyt ja syvä uni vaihtelevat unirytmissä noin puolentoista tunnin välein. Unen ensimmäistä kolmannesta hallitsee syvä hidasaaltouni ja unen viimeistä kolmannesta hallitsee REM-uni. Syvä uni elvyttää ja huoltaa aivojen toimintaa, REM-unen aikana tehdään psyykkistä työtä unennäön muodossa. REM-uni on tärkeä lapsen yksilökehityksen kannalta, se mm. stimuloi kehittyviä aivoja. Terveellä nuorella aikuisella unisyklit ovat selväpiirteisiä. Vanhemmiten uni muuttuu aiempaa rikkonaisemmaksi ja kevyemmäksi.

http://www.poliklinikka.fi/?page=4598627&search=REM-uni

Seuraavassa Tiede lehden 8/2006 artikkelissa käsitellään myös unen eri vaiheita
http://www.tiede.fi/artikkeli/628/8_syyta_nukkua