Kuinka suuri osuus Suomen tiloista oli kruununtiloja ennen isojakoa tai ennen vapauden aikaa?

Kysytty

Kuinka suuri osuus Suomen tiloista oli kruununtiloja ennen isojakoa tai ennen vapauden aikaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomessa oli keskiajalla kruununtiloja vain noin 1 % kaikista tiloista. 1700-luvulla talonpojat alkoivat lunastaa sukuoikeuksia kruununtiloihin, mutta lunastusmaksu oli korkea ja harvalla olikin siihen mahdollisuus. Vuonna 1741 lunastussumma alennettiin kolmen vuoden veroiksi ja perinnöksi ostettujen tilojen määrä kasvoi ja Ruotsin vallan lopulla Länsi-Suomessa tiloista oli noin 20 % kruununtiloja. Lukuja löytyi vuodelta 1805, jolloin kruununtiloja oli 8304 kappaletta ja torppareita 23924.
Seuraavalla sivustolla löytyi lukuja vuodelta 1720, jolloin oli Satakunnassa 3100, Hämeessä 3093 ja Savossa 2344 kruununtilaa.
http://www.kauhanoja.fi/index.php?toiminto=juttu&tietoID=71674133&raken…

Lähteet: Rainer Fagerlund: Kuninkaita ja alamaisia ; Suomen historia 1523-1809
(Schildt, 2000)
Suomen historian pikkujättiläinen (WSOY, 2002)
Iris Haikonen: Kartanon mailla; sätereitä ja rälssimiehiä (Genimap, 2006)

http://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1791080__Siris%20haikonen_…