Kuinka suuri osa Helsingin kaupunginkirjastolle hankittavasta kirjallisuudesta on alkukieleltään suomenkielistä? Pari viikkoa sitten kun tiedustelin (turhaan)…

Kysytty

Kuinka suuri osa Helsingin kaupunginkirjastolle hankittavasta kirjallisuudesta on alkukieleltään suomenkielistä?

Pari viikkoa sitten kun tiedustelin (turhaan) asiaa, aikuisten kaunokirjallisuudesta laskettuna lukema näytti jäävän selvästi alle 9 prosentin. Suuntaus on ollut laskeva vuosia. Miten alas kielemme on tarkoitus ajaa?

Jos pysyvä(?) linjanvaihdos identiteetin ylläpitäjästä identiteetin alasajajaksi kerrottaisiin suoraan ja perusteltaisiin hyvin, asian voisi hyväksyä.

Tällöin halukkaat voisivat perustaa yksityisiä kirjakahviloita tms. suomenkielisen kirjallisuuden ympärille.

Voisiko Helmet-palvelun etusivulla kertoa linjanmuutoksista, vai käydäänkö tällaiset keskustelut nykyään Daily Telegraphissa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kertomasi kaltainen kysymys (tosin eri sähköpostiosoitteesta lähetetty) on tullut Helsingin kaupungin palautejärjestelmään 17.2.2016. Siihen on Hankinta- ja luettelointiosastoltamme vastattu 24.2.2016 seuraavasti:

"Hei,
kiitos palautteesta. Helsingin kaupunginkirjasto hankkii suomenkieliset kirjat pääsääntöisesti ennakkoon eri kustantajien antamien ennakkotietojen perusteella. Täydennyshankintaa teemme kysynnän eli käytännössä varausjonon perusteella. Käytännössä kaikki suomenkielinen yleinen kirjallisuus hankintaan kokoelmiimme.

Koska hankinta perustuu kustantajien kustannusohjelmaan, se määrittelee hankittavan aineiston. Tällä hetkellä on varsinkin suurten kustantajien (Otava, WSOY, Tammi, Gummerus) osalta tilanne se, että suurin osa kustannusohjelmaan tulevista teoksista on käännöskirjallisuutta. Lisäksi kotimaiset teokset (joiden alkukieli on suomi) ilmestyvät pääsääntöisesti alkusyksystä, koska niille pyritään saamaan paras mahdollinen myynti (isänpäivä & joulu) ja näkyvyys palkintoja (mm. Finlandia, tieto- ja junior Finlandia) varten.

Ystävällisin terveisin
Helsingin kaupunginkirjasto"

Sama kysymys on sittemmin ollut kysy.fi -palvelussa, jossa siihen on myös vastattu.

Koska kirjastot voivat hyvin vähän vaikuttaa kustantajien toimintaan, sinun lienee syytä lähettää palautteesi suoraan kustantajille.