Otsikko
Kuinka suuri osa 1950-luvun alkuvuosina syntyneistä suomalaisista suoritti ylioppilastutkinnon? Oliko merkittävää vaikutusta ylioppilaiden osuuteen…

Kysytty

Kuinka suuri osa 1950-luvun alkuvuosina syntyneistä suomalaisista
suoritti ylioppilastutkinnon?
Oliko merkittävää vaikutusta ylioppilaiden osuuteen ikäluokasta kotipaikalla, siis sillä oliko kodin lähialueella korkeakouluja vai tiesikö lukion suorittaminen ja sen jälkeinen opiskelemaan lähtö myös muuttoa opiskelupaikkakunnalle?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

1970-luvun alkuvuosina ylioppilastutkinnon suorittaneiden määrä lisääntyi nopeasti. Ikäluokittain tarkasteltaessa 50-luvun alussa syntyneistä kirjoitti ylioppilaaksi noin joka viides, mutta vuosikymmenen puolivälin paikkeilla syntyneistä jo joka neljäs.

Koko väestöstä ylioppilastutkinnon suorittaneiden määrä oli vuonna 1970 kohonnut 5,4%:iin (1950 vastaava luku oli 2,5%, 1995 jo 21%). Kotipaikka oli merkittävä koulutustasoon vaikuttava tekijä: tutkinnon suorittaneet asuivat etupäässä kaupungeissa, joiden väestöstä 7,9% oli ylioppilaita - maalaiskunnissa heitä oli vain 2,7%. Ylioppilaista asui kaupungeissa peräti kolme neljäsosaa.

Lähteet:
Mervi ja Pekka Kaarninen, Sivistyksen portti : ylioppilastutkinnon historia
Elävänä syntyneet sukupuolen mukaan 1751-2011 -tilastotietokanta

5 ääntä

Kommentit

1950-luvun alussa syntyneistä siis 20 % pääsi ylioppilaaksi ja noin vuonna 1955 syntyneistä 25 %; yo-tutkinnon suorittaneiden määrä kasvoi.

Aikaisemman vastauksen mukaan 1946 - 1950 syntyneistä peräti 29 % pääsi ylioppilaaksi.