Kuinka pitkältä on Suomessa tietoja vastasyntyneiden (keski)pituuksista,-painoista entä ensi luokkalaisten? Mistä niitä tietoja saa? Hyviä lähteitä…

Kysytty

Kuinka pitkältä on Suomessa tietoja vastasyntyneiden (keski)pituuksista,-painoista entä ensi luokkalaisten? Mistä niitä tietoja saa? Hyviä lähteitä suomalaisten lasten historiasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turun kaupunginkirjaston kokoelmasta löytyy vastauksia näihin kysymymyksiin vain osittain. Käsikirjastossa on teos 59.57108 Lisääntyminen ja sen trendit : tilastoja raskauksista, syntymistä, steriloinneista ja epämuodostumista. Teoksesta löytyy tilasto lasten syntymäpainoista vuodelta 1994.
Lisää tilastotietoja voit hakea osoitteista http://webstat.stat.fi/ ja http://www.stakes.info/
Stakesin sivuilta selviää, että näitä tietoja syntyneistä on tilastoitu v. 1987 alkaen. Tilastokeskuksen mukaan tällöin perustettiin Stakesin syntymärekisteri ja sairaalat alkoivat lähettää syntymätodistuksien kopiot Stakesiin. Stakes julkaisee tilastotiedotteita siitä painettuna ja internetissä. Tilastokeskuksen väestötilastoihin/arkistoon ei ole missään vaiheessa tullut syntyneistä näitä tietoja.

Toisen kysymyksen selvittelyssä voi olla apua esim. teoksista
59.2 Elämänkaari ja terveys, toim. Ossi Rahkonen ja Eero Lahelma
32.4 Lindgren, Lapsikronikka
90.2 Utrio, Familia
90.2 Franck, Lapsi 2000 : historiaa ja uskomuksia