Kuinka paljon metsiä säästyisi mikäli jokainen aikakausilehtiä tilaava/ostava jättäisi yhden lehden hankkimatta?

Kysytty

Kuinka paljon metsiä säästyisi mikäli jokainen aikakausilehtiä tilaava/ostava jättäisi yhden lehden hankkimatta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vastauksessani saman kysyjän toiseen kysymykseen Raamatun painattamisen vaikutuksesta puitten kaatamiseen on laskelmia kirjojen painatuksen vaikutuksesta. Kysymys aikakauslehdistä on vielä monin verroin monimutkaisempi ja kysyjän tarkoittamalla yleisellä tasolla täysin mahdoton vastata. Puhutaanko Suomesta vai koko maailmasta? Tarkoittaako kysyjä, että kaikki yhdenkin aikakauslehtitilauksen maksavista jättäisi valinnanvaraisesti yhden tilaamatta? Vai yhden aikakauslehden numeron?

Kukaan ei tiedä maailman kaikkien aikakauslehtien määrää. Vielä vaikeampi on määritellä mitään keskimääräistä fyysistä kokoa ja sivumäärää, jotka vaikuttavat radikaalisti painopaperin tarpeeseen. 100-sivuinen A5-kokoinen lehti kuluttaa yhtä paljon paperia kuin 50-sivuinen A4-kokoinen, mutta miten kaikki maailman lehdet voitaisiin edes karkealla tavalla mitata? Monet laajalevikkiset aikakauslehdet eivät ole varsinaisesti tilauspohjaisia (esimerkiksi Suomessa S-ryhmän Yhteishyvä leviää melkein 2 miljoonaan talouteen jäsenyyden myötä), mikä vaikeuttaa karkeitakin arvioita. Suomessa ilmestyy useita satoja, mutta ilmeisesti alle 1000 aikakauslehteä, joiden sisäinen vaihtelu on valtavaa. On lehtiä, jotka ilmestyvät 1-2 kertaa vuodessa ja Yhteishyvän kaltaisia kerran kuussa ilmestyviä, paksuja julkaisuja. On aivan eri asia, jos lukija luopuu Apu-lehdestä kuin jos hän luopuu neljästi vuodessa ilmestyvästä Bibliophilos-lehdestä.

Kukaan maailmassa ei tiedä, kuinka moni ihminen tilaa jotain aikakauslehteä. Tällaisia lukuja ei ole saatavana edes Suomesta, vaikka tiedämme suurilevikkisimpien absoluuttiset tilausmäärät. Ne eivät kuitenkaan kerro mitään siitä, kuinka monta potentiaalista luopujaa on, koska monet tilaavat useita aikakauslehtiä.

Haluaisin itse vastata kysymykseen lyhyesti: metsää säästyisi aivan valtavasti. Jos jonkun äärimmäisen karkean laskelman tekee sillä oletuksella, että keskimääräisen ns. suuren yleisön aikakauslehden vuosikerran painattamiseen Suomessa menee ainakin tuplasti se mikä keskimääräiseen romaaniin kuluu (jokainen voi kuvitella rinnakkain yhden romaanin ja vaikka Apu-lehden vuosikerran), yhden vuosikerran eli yhden tilauksen vähentäminen säästäisi vain 0,004 runkoa. Jos arvioimme, että ainakin yhden aikakauslehtitilauksen vuodessa tekeviä on Suomessa 2 miljoonaa (Aku Ankalla on 230 000 tilaajaa), saamme säästyvien runkojen määräksi noin 8000 kpl. Jos kaikki maailman aikakauslehtien tilaajat yhtyisivät talkoisiin ja pidämme Suomen arvioita pohjana, luku pitäisi todennäköisesti kertoa ainakin tuhannella (itse arvelen, että potentiaalisia tilauksesta luopujia on maailmassa yli 2 miljardia, mutta tarkkaa tietoa en löytänyt) eli globaalisti säästyisi ehkä jopa 8 miljoonaa runkoa. Kuten sanottu, se olisi valtava määrä metsää. Lehtien suurten tilausmäärien ja varsinkin sanomalehtien tiheän ilmestymisen takia niiden paperinkulutus on aivan eri luokkaa kuin varsinaisten kirjojen. Pelkästään Yhteishyvän painatuksen lopettaminen ja lehden siirtäminen pelkästään verkon kautta ilmestyväksi säästäisi valtavasti paperia (tätä pitäisin tehokkaampana kuin että yritetään houkutella ihmiset luopumaan yksittäisistä tilauksista; myös Ikean kuvastot ja vastaavat pitäisi saada verkkoon, sillä säästyisi metsää valtavia määriä).

Korostan vielä, että edellä oleva laskelma on erittäin monen karkean arvion ja oletuksen tulos, joten siihen ei pidä suhtautua faktana.

Heikki Poroila