Otsikko
Kuinka paljon lasikuitujätettä muodostuu vuosittain ja mihin se päätyy?

Kysytty

Kuinka paljon lasikuitujätettä muodostuu vuosittain ja mihin se päätyy?

Vastaus

Vastattu

Suomessa on karkeasti arvioitu syntyvän vuodessa noin 4 000 tonnia lujitemuovijätettä. Tästä puolet on käytöstä poistettuja tuotteita, pääasiassa veneitä ja kuljetusvälineiden osia, ja loput tuotantojätettä. Lujitteista yleisin on lasikuitu 96% osuudella. Sen lisäksi käytössä on mm. hiilikuituja ja aramidikuituja.

Lujitemuovin sijoittaminen kaatopaikalle on ollut kiellettyä vuodesta 2016. Lujitemuovien kierrätystä on tutkittu, mutta kaupallisesti kannattavaa tapaa ei ole toistaiseksi onnistuttu luomaan. Luijitemuovijätettä voidaan myös polttaa. Kotitalouksien pienet lasikuituerät lajitellaan sekajätteeseen.

Lähteet ja lisätietoa:

Olli Saarela, Ilkka Airasmaa, Juha Kokko, Mikael Skrifvars, Veikko Komppa: Komposiittirakenteet (2019), luettavissa verkossa: https://www.lujitemuovi.fi/

Dick Blom, Kari Dufva: Lujitemuovijätteen materiaalin ja energian kierrätys sementtiuunissa. Mikkelin Ammattikorkeakoulu 2016, luettavissa verkossa: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/114807/URNISBN97895158854…