Otsikko
Kuinka paljon kirjaston kokoelmatyöhön kohdistuu ulkoista painetta silloin, kun kyse on ideologisista tai poliittisista teemoista? Vaikuttaako mahdollinen…

Kysytty

Kuinka paljon kirjaston kokoelmatyöhön kohdistuu ulkoista painetta silloin, kun kyse on ideologisista tai poliittisista teemoista? Vaikuttaako mahdollinen paine tosiasiassa mielestänne käytännön kokoelmatyössä? Ulkoisella paineella tarkoitan ensisijaisesti vaatimuksia teosten poistosta kirjaston kokoelmasta muusta kuin esimerkiksi lainausmäärään tai teoksen kuntoon liittyvästä syystä. Toivon vastausta erityisesti poliittisesti keskusteluttavista teemoista julkaisija-, kirjailija- ja teostasot huomioiden.

Vastaus

Vastattu

Kiitos mielenkiintoisesta kysymyksestä.

Olen yli 20 vuotta tehnyt Eduskunnan kirjastolle kirjahankintoja. Näiden vuosien aikana en ole kertaakaan kohdannut minkäänlaista ideologista tai poliittista painetta hankintojen tekemiseksi tai kirjojen poistamiseksi.

Historian aikana tällaista toki joskus on voinut tapahtua. Toisen maailmansodan jälkeen - Pariisin rauhansopimuksen mukaisesti - yleisön saatavilta poistettiin Neuvostoliittoon kriittisesti suhtautuvaa kirjallisuutta. Tiedetään, että tuolloin  Eduskunnan kirjastolle kaavailtiin yhteiskunnallista tehtävää, jonka perusteella se olisi vastannut neuvostovastaisen kirjallisuuden poistoista niin suomalaisista kirjastoista kuin kirjakaupoistakin.

Tämä valtioneuvoston suunnitelma ei toteutunut, koska kansanedustajat vastustivat sitä.

Pitkän kokemuksen perusteella olen huomannut, että kirjaston henkilökunta ei koskaan voi aavistaa, mitä tarkoitusta varten asiakas lainaa ja lukee kirjan. Jos asiakas lainaa Karl Marxin Pääoman, hän voi tehdä sen etsiäkseen tukea omille poliittisille näkemyksilleen. Aivan yhtä hyvin hän voi kuitenkin lainata tämän kirjan etsiäkseen siitä virheitä ja kritisoidakseen siinä esitettyjä ajatuksia.

Tämä pätee kaikkiin kirjahankintoihin. Lukija lopulta päättää, mitä tarkoitusta varten hän kirjaa lukee. Tästä syystä kirjaston tehtävänä  on tarjota mahdollisimman monipuolista kirjallisuutta asiakkaiden saataville, mutta se ei voi eikä sen tarvitse ohjata lukijan johtopäätöksiä.

Eduskunnan kirjasto palvelee kaikkia kansanedustajia ja pidämme huolta siitä, että myös muilla asiakkailla on mahdollisuus tasapuolisesti tutustua heidän edustamiin aatesuuntiin ja ideologioihin. Hankintoja ohjaa kirjaston hallituksen hyväksymä hankintaohjelma. Kirjaston hallitus koostuu eri puolueita edustavista kansanedustajista ja muutamista asiantuntijajäsenistä. Hallituksen jäseniltä tai muilta kansanedustajilta ei koskaan minun aikanani ole tullut poliittista ohjausta kirjahankintoihin tai -poistoihin. Toki yleisenä poliittisena ohjauksena voidaan pitää yhteistä sitoumusta demokratian, oikeusvaltion ja parlamentarismin ihanteisiin. Näistä aiheista hankimme paljon aineistoa.

Timo Turja