Kuinka omatoimikirjasto toimii? Voinko hakea varaamani kirjan esim. Jukolan kirjastosta vaikka se on kk kiinni?

Kysytty

Kuinka omatoimikirjasto toimii? Voinko hakea varaamani kirjan esim. Jukolan kirjastosta vaikka se on kk kiinni?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Kiitos kysymyksestäsi! Omatoimikirjasto toimii siten, että voit asioida kirjastossa itsepalveluaukioloaikoina mihin aikaan tahansa. Esimerkiksi Jukolan kirjastossa itsepalveluaukioloajat ovat jokaisena päivänä maanantaista sunnuntaihin klo. 06-22.

Jukolan kirjasto siirtyy uuden Nummikeskuksen tiloihin (Kylätie 24), ja sen nimi vaihtuu Nummen kirjastoksi. Jukolan kirjasto sulkeutuu muuton vuoksi 30.7. Sitä ennen kirjasto on normaalisti auki torstaihin 21.6. asti.  Nummen kirjasto avautuu Nummikeskuksessa maanantaina 13.8. Nummen kirjastossa on asiakaspalvelua ma–to klo 12–19 ja pe klo 10–16. Kirjastoa voi käyttää omatoimikortilla joka päivä klo 6–22. Jukolan kirjastossa käytetyt tavalliset kirjastokortit ja omatoimikortit toimivat myös Nummen kirjastossa. Juhannuksen jälkeen kirjasto on avoinna omatoimisesti 29.7. saakka. Omatoimiaikana kirjaston käyttöön tarvitaan omatoimikortti, joka toimii myös kulkukorttina kirjastoon.

Varauksia voit noutaa mainitsemastasi Jukolan kirjastosta milloin tahansa omatoimiaikana lukuunottamatta kirjaston muuttoa, joka siis ajoittuu 30.7-12.8 väliselle ajanjaksolle.

Omatoimikirjastoista yleisemmin: omatoimikirjastoissa käytettään niin sanottua kaksivaiheista kirjautumista - kirjastokortin numero + tunnusluku - edellytetään asioitaessa omatoimikirjastossa, verkkokirjastossa ja automaateilla ja lainattaessa/ladattaessa e-aineistoja. Menetelmän tarkoitus on varmentaa henkilön identiteetti kahta eri tunnistautumismenetelmää hyödyntäen ja näin estää käyttäjätilin luvaton käyttäminen. Asiakas saa tunnusluvun esittämällä kirjastokortin ja todistamalla henkilöllisyytensä. Tunnuslukua ei anneta puhelimitse eikä sähköpostitse.

Omatoimikirjastoissa asioimiseksi asiakas tarvitsee henkilökohtaisen tunnusluvun ja sirullisen kirjastokortin, joka toimii sekä kirjastokorttina että sähköisen kulunvalvonnan avainkorttina. Tässä omatoimikirjastolla tarkoitetaan kirjastoa, jossa ei ole henkilökuntaa paikalla, ovet ovat lukittuina ja asiointi tapahtuu täysin itsepalveluna.

Omatoimikirjaston kortin saa ainoastaan asioimalla kirjaston palvelupisteessä ja sitoutumalla ko. kirjaston käyttösääntöihin allekirjoittamalla kortin/sitoutumislomakkeen. Omatoimikirjaston kortin haltija voi tuoda omatoimikirjastoon mukanaan esim. alaikäisiä lapsia tai perheenjäseniä, mutta kaikkien on tultava sisään ja lähdettävä ulos samalla kirjautumisella.

Kulunvalvontajärjestelmästä muodostuu asiakasrekisteri, jonka selosteen mukainen tarkoitus on asiakkaiden oikeussuojan ja turvallisuuden takaaminen, kohteen omaisuuden suojaaminen sekä rikosten ennaltaehkäiseminen ja niiden selvittäminen.

Tarkempaa tietoa kirjastojen aukioloajoista ja omatoimiajoista löydät verkkokirjastostamme osoitteesta: https://www.vanamokirjastot.fi/ ---> Kirjastot ja aukiolot.

Toivottavasti vastauksesta oli sinulle apua!