Otsikko
Kuinka monta Schjerfbeckin maalausta on suomalaisissa taidemuseoissa ja muissa julkisissa kokoelmissa yhteensä? Missä kaikkialla muualla kuin Ateneumissa niitä…

Kysytty

Kuinka monta Schjerfbeckin maalausta on suomalaisissa taidemuseoissa ja muissa julkisissa kokoelmissa yhteensä? Missä kaikkialla muualla kuin Ateneumissa niitä on yleisön nähtävänä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarkkaa lukumäärää suomalaisten taidemuseoiden ja julkisten kokoelmien Schjerfbeckeistä ei valitettavasti löytynyt. Luettelo taiteilijan teoksista pitäisi löytyä ainakin teoksista AHTELA, H. : Helena Schjerfbeck : kamppailu kauneudesta. 1951 ja HELENE Schjerfbeck (toim. Leena Ahtola- Moorhouse). Näyttelyluettelo, Ateneum. 1992.
Helene Schjerfbeckin teoksia on useissa taidemuseoissa, Ateneumin lisäksi esim. Diedrichsenin taidemuseossa, Turun ja Tampereen taidemuseoissa, Sara Hildenin taidemuseossa, Hämeenlinnan ja Joensuun taidemuseoissa, Helsingin kaupungin taidemuseossa ja Cygnaeuksen galleriassa. Tarkempi luettelo löytyy internetistä Kansallisbiografian Schjerfbeckiä käsittelevän artikkelin lopusta osoittesta http://www.kansallisbiografia.fi/ (vapaasti luettavat elämäkerrat). Museoiden kotisivuilla on monesti mainittu niiden omistamat Schjerfbeckin teokset.