Kuinka monta nettikauppaa maailmassa on? Mietimme kavereitten kanssa, että pelkästään Suomessa tuntuu olevan noin jokaiselle asialle ainakin yksi nettikauppa,…

Kysytty

Kuinka monta nettikauppaa maailmassa on? Mietimme kavereitten kanssa, että pelkästään Suomessa tuntuu olevan noin jokaiselle asialle ainakin yksi nettikauppa, ja Suomi on loppujen lopuksi aika pieni maa...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymys kuuluu mitä ilmeisimmin ryhmään "mahdoton tietää". Maailman nettikauppojen määrää ei voi tietää, koska kukaan ei pidä niistä yhteistä rekisteriä. Tilanne myös muuttuu koko ajan, uusia kauppoja perustetaan ja vanhoja lopetetaan. Nettikaupan perustamiselle on eri maissa erilaiset lainsäädännölliset ehdot, mitään globaalia säännöstöä ei ole. On myös vaikea yksiselitteisesti määritellä, mikä on "nettikauppa". Monilla perinteisillä kaupoilla on nettiversio, osa taas toimii vain netissä. Kuka tahansa meistä voi omien kotisivujensa kautta tarjota myytäväksi esimerkiksi omakustannekirjojaan, mutta tekeekö se kotisivuista "nettikaupan"?

Ainoa varma asia on, että nettikauppoja on paljon enemmän kuin perinteisiä, fyysisen tilan kauppoja. Nettikaupan rakentaminen edellyttää vähemmän perustamiskustannuksia, joten kynnys on matalampi. Pelkästään Suomessa on varmasti useita tuhansia nettikauppoja. Koko maailman tasolla puhutaan epäilemättä miljoonista. Mutta kuinka monesta miljoonasta, sitä tuskin vähällä vaivalla pystyy kukaan arvioimaan. Suomenkielisen Wikipedian artikkelin mukaan verkkokaupan arvo on Suomessa jo yli 10 miljardia euroa vuodessa. Se on pientä maailman biljoonien dollareiden verkkokaupan rinnalla. Kiinalainen Alibaba myi jo vuonna 2014 päivässä saman verran.

Heikki Poroila

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Merkittävä osa nykyisistä verkkokaupoista perustetaan käyttämällä niin sanottua verkkokauppa-alustaa. Monet noista alustoista julkaisevat ainakin jonkinlaisia tilastoja siitä, miten monta kauppaa heidän alustallaan on tehty tai on aktiivisena.

Pelkästään sen perusteella, mitä enimmäkseen englanninkielisille markkinoille keskittyvät verkkokauppa-alustat kertovat suosiostaan (https://e-commerceplatforms.com/most-popular/) voidaan päätellä, että maailmassa on hyvin todennäköisesti yli 10 miljoonaa aktiivista verkkokauppaa. Tuo sen perusteella, että esimerkiksi Kiinan ja Intian markkinat ovat valtavat, ja niillä on myös paikallisia verkkokauppa-alustoja.