Kuinka monta mieskätilöä on Suomessa? Entä kätilöitä yhteensä?

Kysytty

Kuinka monta mieskätilöä on Suomessa? Entä kätilöitä yhteensä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Laillistettuja kätilöitä oli 18-68-vuotiaista 4 768 henkilöä, joista 27 oli miehiä, vuonna 2015.

Lähde: Terveys- ja sosiaalipalvelujen henkilöstö 2014, THL 2018.

http://www.julkari.fi/handle/10024/135915

4 ääntä

Kommentit

Ystäväni sai miespuolisen kätilön hoitajakseen 1995 ennen synnytystä (salissa oli eri kätilö). Kätilö kohteli häntä hyvin, oli lämminhenkinen ja ystävällinen, osasi rauhoitella. Vauvan paino askarrutti ensisynnyttäjää. Osaisiko kätilö sanoa? Kätilö esitti arvionsa, ja kuulemma osui kymmenen gramman tarkkuudella kohdalleen. Ainakin tuo kätilö tuntui olevan omassa elementissään.

Kyllä hoitotyö kuin hoitotyö sopii miehelle, jos on luonteeltaan muutoin alalle sopiva. Tarvitsemme ammattilaisia, joiden kanssa koemme olevamme luotettavissa ja turvallisissa käsissä, joille olemme ihmisiä emmekä liukuhihnapotilaita.