Kuinka monta meduusalajia on maailmassa? Löydän vain tiedon, että polttiaiseläimiä (joihin kuuluvat polyyppieläimet, meduusat, kuutiomeduusat, pikarimeduusat,…

Kysytty

Kuinka monta meduusalajia on maailmassa? Löydän vain tiedon, että polttiaiseläimiä (joihin kuuluvat polyyppieläimet, meduusat, kuutiomeduusat, pikarimeduusat, korallieläimet ja rakkoloisiot) yunnrysab noin 11 000. Mutta jos jätetään polyyppieläimet, korallieläimet ja rakkoloisiot pois, paljonko tunnetaan meduusoita?

Vastaus

Vastattu

Kirjan Eläimet: suuri ensyklopedia (Readme, 2010, s. 531) mukaan luokkaan Scyphozoa (meduusat) kuuluu 215 lajia. Muut lähteet antavat hieman erilaisia lukuja. Integrated Taxonomic Information System listaa 188 lajia, Garron Halen tutkielma "The Classification and Distribution of the Class Scyphozoa" (1999) puhuu yli 220 lajista.

Tämän Zootaxassa julkaistun tutkimuksen mukaan tunnettuja lajeja on noin 200, mutta siinä myös esitetään, että todellinen määrä on luultavasti ainakin 400 (s. 168)