Otsikko
Kuinka monta kunniapuheenjohtajaa voi olla kerralaan. Suomen opasliitto valitsi toisen kunniapuheenjohtajana viikonvaihteessa. Ihmettelin asiaa, että eikös…

Kysytty

Kuinka monta kunniapuheenjohtajaa voi olla kerralaan. Suomen opasliitto valitsi toisen kunniapuheenjohtajana viikonvaihteessa. Ihmettelin asiaa, että eikös kunniapuheenjohtaja ole arvo joka on elämän pituinen ja yhdistyksessä vain yksi kerralaan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kunniapuheenjohtajuus on jokaisen yhteisön omien sääntöjen määrittämä asia, yleisiä määräyksiä esimerkiksi lainsäädännössä ei asiasta ole. Tässä tapauksessa kysymys siitä, kuinka monta kunniapuheenjohtajaa Suomen opasliitolla voi kerrallaan olla, riippuu ensi sijassa liiton säännöistä. Jos niissä ei mainita asiasta mitään, päätösvalta asiassa on liiton laillisilla päättäjillä.

Heikki Poroila