Kuinka monta kirjaa sai kerralla lainata kirjastosta 50-luvulla? Silloinhan oli voimassa kappalerajat. Muistaakseni erilaiset lasten ja aikuisten osastoilla.

Kysytty

Kuinka monta kirjaa sai kerralla lainata kirjastosta 50-luvulla? Silloinhan oli voimassa kappalerajat. Muistaakseni erilaiset lasten ja aikuisten osastoilla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vuonna 1952 painettu "Opas kaupunginkirjaston käyttäjiä varten" kertoo:
"Kortillanne voitte lainata sekä tieto- että kaunokirjallisuutta useampiakin teoksia samalla kerralla, lapset kuitenkin enintään neljä kirjaa. Kunkin kirjan lainausaika on yksi kuukausi, mutta tätä aikaa voidaan pidentää kuukaudella kerrallaan, elleivät muut ole tilanneet ko. teosta." Mitään ehdotonta kappalerajaa ei siis aikuisten osalta näytä olleen.

Kysyimme asiaa myös eläkkeellä olevalta kollegalta, joka oli tullut kaupunginkirjaston palvelukseen vuonna 1955, ja hän kertoi, että tuolloin ei lainojen kappalemäärässä ollut rajoituksia.

Tarkkaa tietoa siitä, milloin rajoitukset oli poistettu, en onnistunut löytämään, mutta ilmeisesti tämä siis oli tapahtunut jo ennen 50-lukua.

Tässä vielä vertailun vuoksi ote kirjaston lainaussäännöistä vuodelta 1911:

"Kukin Helsingin kaupungin asukas on oikeutettu saamaan kaksi lainauskorttia kirjojen kotiin lainaamista varten. --- Jokaisella, erityisen henkilön nimelle kirjoitetulla lainauskortilla, joka on voimassa kolme (3) vuotta, saapi lainaksi kotiin yhden kirjan (nidoksen) kerrallaan. Toinen jokaiselle lainaajalle (lainanottajalle) annetuista lainauskorteista oikeuttaa saamaan kirjoja lainausosaston koko kirjavarastosta. Toisella kortilla taas voipi lainata ainoastaan tietokirjallisuutta."