Kuinka monta kertaa pääsiäisyön jumalanpalveluksessa sanotaan "Kristus nousi kuolleista" tai "Kristus nousi kuolleista, kuolemallaan kuoleman voitti ja…

Kysytty

Kuinka monta kertaa pääsiäisyön jumalanpalveluksessa sanotaan "Kristus nousi kuolleista" tai "Kristus nousi kuolleista, kuolemallaan kuoleman voitti ja haudoissa oleville elämän antoi"?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääsiäistropari on ortodoksisessa kirkossa pääsiäisen aikaan laulettava tropari, kirkkoveisu:

Kristus nousi kuolleista,/ kuolemalla kuoleman voitti/ ja haudoissa oleville elämän antoi.

Mitään tarkkaa lukumäärää troparin toistumisesta on mahdotonta sanoa, koska palvelusten pituus vaihtelee eri kirkoissa. Lisäksi mainitsemiasi fraaseja käytettäneen nykyisin myös monien muidenkin kirkkokuntien palveluksissa. Tarkoittanet kuitenkin nimenomaan ortodoksisen kirkon pääsiäisyön palvelusta. Vaikka se  noudattaakin kaikkialla periaatteessa samaa kaavaa, se sisältää myös paljon vaihtoehtoisia ja valinnaisia osia. Myös suoranaiselle improvisaatiolle on tilaa. Seurakuntakirkoissa palvelus saattaa myös olla paljonkin lyhyempi kuin esimerkiksi luostarien kirkoissa.

Lukuisia kertoja tällaisissa palveluksissa mukana olleena laulajana sanoisin kuitenkin, että jo pelkkää troparia kokonaisuudessaan saatetaan yön aikana laulaa kymmeniä kertoja. Lisäksi papiston tervehdys "Kristus nousi kuolleista!", johon seurakunta vastaa "Totisesti nousi!" toistuu lukemattomia kertoja, ja myös kirkkokansa toistelee tätä lyhyttä tervehdystä toisilleen. Kaiken kaikkiaan ilmaus eri muodoissaan siis varmasti toistuu yön aikana jopa satoja kertoja.

Lisää tietoa pääsiäistroparista löytyy esim. täältä: http://www.ortodoksi.net/index.php/P%C3%A4%C3%A4si%C3%A4istropari

3 ääntä

Kommentit

Havainto radioiduista tai televisioiduista pääsiäisöistä: Troparia voidaan toistaa suomenkielisessäkin tilaisuudessa myös usealla muulla kielellä. Pitäisiköhän "käännösversiotkin" laskea mukaan?