Kuinka korkealta ihmisen pitää pudota, että kuolee varmasti?

Kysytty

Kuinka korkealta ihmisen pitää pudota, että kuolee varmasti?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ihmisen kuolema putoamalla voi johtua monesta eri syystä ja niissä kaikissa on erilaiset reunaehdot. Ihminen kuolla jo parin metrin pudotukseen, jos putoaa pää edellä ja esimerkiksi niska taittuu. Toisaalta tiedetään tapauksia, joissa ihminen on pudonnut lentokoneesta kilometrien korkeudesta ja säilynyt onnekkaasti hengissä, yleensä siksi, että on pudonnut riittävän pehmeälle alustalle. Vähäinenkin pudotusnopeutta hidastava vaatetus tai muu rakennelma vaikuttaa lopputulokseen samalla tavalla radikaalisti kuten putoamisalustan kovuus. Myös ihmisen omalla painolla on vaikutusta putoamisnopeuteen ja sitä myöten iskuun, joka ihmiseen välittyy.

Vaikka kysymykseen on mahdoton vastata suoraan, on selvää, että jos alusta on kova ja ihminen putoaa niin että pää osuu alustaan ensimmäisenä, todennäköisesti jo jokin 5-10 metrin pudotus riittää ihmisen kuolettavaan vahingoittumiseen. Toisaalta jos putoaa jalat edellä ja pystyy siirtämään edes osa vauhdista jonkinlaiseen kierähtämisliikkeeseen, täytyy varmaan metrejä lisätä kaksinkertaiseksi. Elokuvista tutut kohtaukset, joissa ihminen putoaa selkä edellä katuun jostain 15-20 metrin korkeudelta, eivät ole realistisia. Kyllä niissä henki todennäköisesti lähtee todellisessa maailmassa.

Jottei synny vaikutelmaa, että tässä annettaisiin jotain itsemurhaohjeita, haluan korostaa, ettei mitään absoluuttisia korkeuksia voi ilmaista, koska asiaan vaikuttavia muuttujia on niin paljon. Korkealta putoaminen on aina vaarallista ja vahingollista keholliselle ihmiselle, jolla ei ole kissan notkeutta eikä hyönteisen keveyttä.

Heikki Poroila