Kuinka kauan sitten tapahtuneen voidaan vielä sanoa olevan lähihistoriaa tai kuinka pian tapahtuvan lähitulevaisuutta?

Kysytty

Kuinka kauan sitten tapahtuneen voidaan vielä sanoa olevan lähihistoriaa tai kuinka pian tapahtuvan lähitulevaisuutta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ilmaisu "lähihistoria" on suhteellinen eli mitään täsmällistä määritelmää sille ei ole olemassa. Kun yleensä historialla viitataan vuosikymmenten takaisiin asioihin, ehkä lähihistorian voisi luontevimmin liittää korkeintaan vuosien takaisiin tapahtumiin.

Sama koskee ilmaisua "lähitulevaisuus". Tulevaisuuden tapahtumat muuttuvat historiaksi vasta tapahtumisensa jälkeen, mutta itse tarkoittaisin lähitulevaisuudella muutamaa seuraavaa vuotta. Varminta on tietenkin molempien ilmaisujen kohdalla täsmentää, millaista aikatalua itse tarkoittaa. Todennäköisesti puhujan ikä vaikuttaa asiaan siten, että lapselle "lähihistoria" ja "lähitulevaisuus" ovat paljon lähempänä kuin vanhalle.

Heikki Poroila