Otsikko
Kuinka kauan on sanottu, että torstai on toivoa täynnä?

Kysytty

Kuinka kauan on sanottu, että torstai on toivoa täynnä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sanonnan alkuperästä ei löytynyt varmaa tietoa, mutta se saattaa olla peräisin John Steinbeckin Sweet Thursday -romaanin suomennoksen nimestä "Torstai on toivoa täynnä".  Suomentaja on Jouko Linturi, ja sen ensimmäinen painos ilmestyi vuonna 1955.

7 ääntä

Kommentit

Aiheeseen mahdollisesti paneutuvaa harrastelijaa auttaisi, jos kirjastonhoitaja luettelisi ne tietokirjat ja muut lähteet, jotka hän oli jo tarkistanut.

Kyllä sanonta pohjautuu siihen, että se oli piikojen ja renkien vapaapäivä; Hiski Salomaakin laulaa siitä, miten 'torstai meitä nyt lohduttaa' jo paljon ennen Linturin aikoja!!! Ja sanontakin on löydetty jonkun tunnetun hlön äidin kirjeestä (en muista nyt henkilöä) jo aiemmin.

Samoin, olen kuullut luotettavalta taholta, että kyse oli juuri tuosta asiasta: piioilla oli torstaina viikon ainut vapaa ilta. Muina päivinä he olivat isäntäväen "käskytettävissä" aamuvarhaisesta iltamyöhään. Ehtivät kuitenkin ilmeisesti nukkua muutaman tunnin. Nuoret miehet sitten olivat valppaina torstaisin, kun tavoittelivat elämänkumppania tansseissa tai muissa riennoissa. Tämä ilmeisesti oli käytäntö Amerikassa (USA, Kanada)?? Taisi kyllä Suomessakin piioilla ja rengeillä olla pitkät työpäivät, tiukka kuri. Edellä mainitsemani "luotettava taho" on henkilöitä, jotka joko itse tai heidän sisaruksensa muuttivat Amerikkaan 1900-luvun alussa.