Kuinka kauan kirjasto säilyttää tietoja tietyn teoksen lainaajista? Jos sallin lainaushistoriani tallentamisen, tieto kai säilyy ainakin sen ajan kuin…

Kysytty

Kuinka kauan kirjasto säilyttää tietoja tietyn teoksen lainaajista? Jos sallin lainaushistoriani tallentamisen, tieto kai säilyy ainakin sen ajan kuin tallennus on sallittu. Entä jos historiaa ei tallenneta, poistetaanko tieto siinä vaiheessa kun kirja palautetaan vai säilytetäänkö tietoja jokin tietty aika?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yksittäisellä lainaajalla on oikeus omalla päätöksellään pitää ns. lainaushistoriaansa tallessa, mutta tämä tieto on vain asiakkaan itsensä käytössä.

Kirjastolla ei ole oikeutta säilyttää lainaajaan liittyvää koottua tilastotietoa eli ns. lainausprofiilia. Kun laina on palautettu, tieto sen viimeisestä lainaajasta säilyy seuraavaan lainaustapahtumaan saakka, sen jälkeen se pyyhkiytyy lopullisesti pois. Tätä tietoa viimeisestä lainaajasta ei voi yhdistää asiakkaan muihin palautuksiin, sen tehtävänä on vain tilapäinen tiedon säilytys mahdollisten sotkujen varalta.

Heikki Poroila

0 ääntä

Kommentit

Kirjastoissa on hieman erilaisia laintulkintoja tästä ja tietojärjestelmien tekniset mahdollisuudet lainaustietojen systemaattiseen poistamiseen vaihtelevat jonkin verran, joten todellisen tilanteen saa tarkemmin selville omasta kirjastostaan. Jokaisella on oikeus tarkistaa tietonsa henkilötietolain nojalla.