Kristillinen Taideseura ry julkaisee 100-vuotisjuhlakirjan maaliskuussa 2019. Kirjan nimi on Ikkunasta näkee ulos ja sisään - Taiteenpolkuja 1919-2019. Se…

Kysytty

Kristillinen Taideseura ry julkaisee 100-vuotisjuhlakirjan maaliskuussa 2019. Kirjan nimi on Ikkunasta näkee ulos ja sisään - Taiteenpolkuja 1919-2019. Miten menettelemme, jotta voimme tarjota kirjaa kirjastojen hankintoihin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastot tekevät kirjahankintansa nykyään pääosin muutaman suuren tukkujakelijan kautta EU:n kilpailutussääntöjen takia, vaikka pienemmillä paikkakunnilla perinteinen oman kirjakaupan suosiminen saattaa sekin olla mahdollinen. Tärkeintä on tällöin tarjota uutuuskirja näille välittäjille, jotta ne voivat tarjota kirjan ostajille eli kirjastoille. Miten kirjaa yleisellä tasolla mainostaa, on sitten eri asia, mutta teknisesti ottaen kirjastoille on helpointa ostaa kirjansa näiltä välittäjiltä. Yleensä ns. suoraostoja tehdään vain sellaisissa tapauksissa, ettei kirjaa ole saatavana muuten kuin suoraan kustantajalta tai julkaisijalta.

Kaksi tärkeintä kirjastoille aineistoa välittävää tukkuria ovat Booky.fi (tuotetiedot@booky.fi), jonka puitteissa toimii nykyään myös perinteinen Kirjastopalvelu, joka on vuosikymmenet toiminut monien kirjastojen vakituisena toimittajana ja Kirjavälitys Oy (hankintapalvelut@kirjavalitys.fi), joka on kustantajien ja kirjakauppojen omistama yritys. Tukkuri ottaa osuutensa myyntihinnasta, mutta se vaihtoehtoinen tapa - ottaa suoraan yhteyttä kaikkiin Suomen kirjastoihin - on työmäärältään melkoinen ja synnyttää tietysti kustannuksia sekin.

Mitä nopeammin ottaa tukkureihin yhteyttä ja antaa heille julkaisun tiedot ja hinnan, sitä nopeammin kirjastot voivat saada tiedon uutuudesta.

Heikki Poroila