Koulussa teemme tutkielmia ja valitsin aiheekseni lapsityövoiman. Kysyisin, että onko aiheesta olemassa minkäänlaista kirjallisuutta? Nimenomaan…

Kysytty

Hei! Koulussa teemme tutkielmia ja valitsin aiheekseni lapsityövoiman. Kysyisin, että onko aiheesta olemassa minkäänlaista kirjallisuutta? Nimenomaan tietokirjallisuutta kaipaisin. Myös ihmisten kokemuksiin perustuvat kirjat käyvät, mutta erityisesti faktatietoa kaipaisin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hakemalla asiasanalla lapsityövoima löytyy Vaski-tietokannasta https://www.vaskikirjastot.fi/web/arena mm. seuraavat teokset:

Unicef: Lapsen oikeuksien sopimuksen käsikirja (2011) (lapsityötä koskeva 32. artikla s. 355-367)
Minna Ruckenstein: Lapsuus ja talous (2013)
Ihmisoikeudet Aasiassa (2014)
Moilala, Outi: Tappajafarkut ja muita vastuuttomia vaatteita (2013)
Chalke, Steve, Cherie Blair: Seis! pysäytä ihmiskauppa (2011)
Anne Kouvonen: Lapset ja nuoret palkkatyössä (2000) (käsittelee lasten ja nuorten asemaa suomalai-sessa työelämässä)

Aiheesta löytyy myös runsaasti lehtiartikkeliviitteitä Aleksi-tietokannasta http://www.turku.fi/public/default.aspx?contentid=106560 , esim.:

Utrio, Kaari: Lapsen asema vanhassa maatalousyhteiskunnassa (Duodecim 2013: 13, s.1381-1386)
Salomaa, Ulla: 0,32 euron työpäivä : nepalilainen Maya Paudel hakkaa kiviä murskaksi aamuvarhaises-ta iltamyöhään (Maailman kuvalehti 2013: 1, s. 28-32)
Selkimäki-Gray, Katja: Lapsen elämä kultaakin arvokkaampaa (Pelastakaa lapset 2012: 4, s.34-37, 44)
Bose, Tarun Kanti: Pienet puurtajat : Intian lapsityöläiset kannattelevat kotimaansa taloutta : heidän pon-nisteluistaan hyötyvät myös länsimaiden kuluttajat (Maailman kuvalehti, 2011: 7-8, 22-27)

Aleksi-tietokantaa voit käyttää kirjastossa tai etäkäyttönä Nelli-portaalin kautta, lisätietoa kohdassa tietokannat https://www.vaskikirjastot.fi/web/arena/tietokannat