Koulun pihalla olevien autojen määrä on kolme kertaa niin suuri kuin mopojen määrä. Polkupyörien määrä on kaksi kertaa niin suuri kuin autojen määrä. Yhteensä…

Kysytty

Koulun pihalla olevien autojen määrä on kolme kertaa niin suuri kuin mopojen määrä. Polkupyörien määrä on kaksi kertaa niin suuri kuin autojen määrä. Yhteensä ajoneuvoja on 30. Ratkaise yhtälön avulla autojen, mopojen ja polkupyörien lukumäärät.

millä tavalla tämä harjoitus lasku lasketaan

Vastaus

Vastattu

Merkitse mopojen määrä muuttujaksi X. Autojen määrä on kolme kertaa niin suuri kuin mopojen määrä eli 3X. Polkupyörien määrä on kaksi kertaa niin suuri kuin autojen määrä eli 2 x 3X. Ajoneuvojen yhteismäärä on siis X + 3X + 2 x 3X = 30 eli 10X = 30. Tästä saat ratkaistua yhtälön.