Otsikko
Koululaisen maitopullo vuoti reppuun ja kirjojen sivut juuttuivat kiinni toisiinsa. Kuinka sivuja voi yrittää irrottaa toisistaan, että kirjoja voi vielä…

Kysytty

Koululaisen maitopullo vuoti reppuun ja kirjojen sivut juuttuivat kiinni toisiinsa. Kuinka sivuja voi yrittää irrottaa toisistaan, että kirjoja voi vielä käyttä. Jotkut kirjoista ovat niin harvinaisia, ettei saa enää mistään.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Oman kokemukseni mukaan maito on aika ikävä aine, joka liimaa sivut tehokkaasti kiinni toisiinsa.

HÖYRYTTÄMINEN (iso kattila on kätevin) on ikivanha konsti, joka voi vesiliukoisiin aineisiin tehotakin. Kirjan sivujen höyryttäminen vaatii kuitenkin varovaisuutta ja jälkitoimia (kuivaus ja suuren painon alla suoristaminen), joten siihen tuskin kannattaa ihan vähästä ryhtyä. Jos kuitenkin kirja on korvaamaton, höyryttäminen tai lämpimässä vedessä LIOTTAMINEN (jos sivut ovat vain esimerkiksi yhdestä kulmasta kiinni toisistaan) on ehkä kokeilemisen arvoinen keino. Tärkeintä on yrittää välttää koko kirjan kostuminen, se ei tee hyvää rakenteelle.

Tätä ohjetta voisivat kollegat täydentää omilla hyvillä konsteillaan.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto