Otsikko
Kotkan sanomat kertovat 30.4. 1892 nro 34, että Hauhon Hyömäen kartanon emäntä Gustaava sai proferssori Enetgiltä? yhden perunan(vanhaa tekstiä joten olen…

Kysytty

Kotkan sanomat kertovat 30.4. 1892 nro 34, että Hauhon Hyömäen kartanon emäntä Gustaava sai proferssori Enetgiltä? yhden perunan(vanhaa tekstiä joten olen saattanut tulkita prof. sukunimen kirjaimia väärin)
Peruna oli tuotu Siperista ja kaikkiaan niitä tuotiin suomeen 8 kpl.
Neljässä vuodessa perunasta saatiin satoa kartanossa jo "viidettäkymmentä" tynnyriä.
Peruna oli iso ja "punehtava" ja erittäin hyvän makuinen.

Artikkelin mukaan perunaa hankittiin muihinkin Hyömäen taloihin kartanosta ja myös mummollani (Hyömäessä)kasvoi 1950-luvulla punaista perunaa jota sanottiin kotona "Ruusulehdeksi"
Perunasta tuli erittäin hyvä perunalimppu, se oli kooltaan iso, jauhoinen ja pinnaltaan sileä ja erittäin hyvä myös "mokkoperunaksi."

Nämä seitsemän muuta perunaa professorilla oli tarkoitus jakaa muihin lääneihin, miten lie ollut ja miten ne muualla kasvaneet?
Mutta nyt kysymys:
Mikähän lajike on ollut kysymyksessä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuvailustanne ja kotoisesta kutsumanimestä päätellen kyseessä on Rosamunda-lajike. Internetin Google-haulla peruna-sanasta saadaan linkki Wikipedian peruna-artikkeliin, jossa mainitaan jauhoiset perunalajikkeet. Hakemalla Rosamunda-sanalla saadaan esim. K-maatalouden sivu, jossa lajike kuvaillaan.
Terv. Ulla Hämäläinen-Pelli