Kotimaisessa elokuvassa "Punahousut" v. 1939 mm. Kullervo Kalskeella ja Ville Salmisella on valkoinen univormutakki, joka näyttäisi m/39:ltä. Kaikkien…

Kysytty

Kotimaisessa elokuvassa "Punahousut" v. 1939 mm. Kullervo Kalskeella ja Ville Salmisella on valkoinen univormutakki, joka näyttäisi m/39:ltä. Kaikkien näkemieni kuvien ja lähteiden perusteella sen värin pitäisi kuitenkin olla harmaa.

- onko kyseessa oikea univormutakki vaiko vain elokuvaa varten luotu fantasiamalli?
- jos kyseessa on oikea univormu, onko se m/39 vai joku muu?
- ja jos oikea, kyseessä lienee ollut upseerien omakustanteinen ja vapaaehtoinen kesäajan kevytpukine, kuten Wehrmachtin vastaava?
- paljonkohan näitä on ollut oikeasti käytössä?

https://www.elonet.fi/sites/default/files/tenho/kuva/fields/field_kuvat…

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä vaikuttaisi olevan 1939 käyttöön otettu vapaaehtoinen ja omakustanteinen helletakki. Puolustusministeriön intendenttiosaston virkapukuja koskevassa kiertokirjeessä 30.5.1939 sen kuvataan olevan "päällystön, paitsi kadettien, vapaaehtoinen vaatekappale maavoimissa ja rannikkotykistössä". Helletakin materiaali oli kermanväristä, kutistettua liinakangasta. Helletakin käyttö oli sallittua toukokuusta syyskuuhun virasto- ja esikuntapalveluksessa, arkioloissa palveluksen ulkopuolella sekä vierailupuvussa. Helletakin ohella käytettiin lippalakkia tai kesälakkia ja pitkiä tai ratsuhousuja m/22 tai m/36, sekä ruskeita tai valkoisia käsineitä. Helletakin kanssa ei käytetty vyötä. Petteri Leinon teoksessa Asepuku M/36 helletakkia kuvaillaan harvinaiseksi.

Lähteitä:

Kevyt takki - helletakki. Kesälakki - olkanauhat. Öljytakki ja lakinsuojus. Kauluslaatat asetakissa m/36. Erinäiset arvomerkit. Helsinki: Puolustusministeriö, 1939.
Leino, P. Asepuku m/36 vuosina 1936-1945. Helsinki: Wiking-Divisioona, 1998.

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kiitos, näin arvelinkin.