Otsikko
Koskeeko kansanedustajan asemaa normaali vuosilomalaki?

Kysytty

Koskeeko kansanedustajan asemaa normaali vuosilomalaki?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kansanedustajat eivät ole töissä, vaan luottamustehtävässä kansalta saadun valtakirjan voimalla, ja siitä heille maksetaan palkkiota, ei palkkaa.

Lomaoikeus liitetään normaalisti palkkaan ja se perustuu työsopimukseen, jossa vuosilomalaki otetaan huomioon. Kansanedustajat eivät siis ole lomalla, vaan he ovat istuntovapaalla.

Vaalikauden istuntosuunnitelma (eduskunta.fi)