Koska Suomen armejassa on kielletty parta?

Kysytty

Koska Suomen armejassa on kielletty parta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Juhani U. E. Lehtosen teoksessa "Sotilaselämän perinnekirja" (2003) mainitaan parran ja viiksien käytön vaihdelleen vuosisadasta toiseen: esimerkiksi 1600-luvulla sotilaat pitivät yleisesti pujopartaa, kun taas 1700-luvulla ainakin upseerit ajoivat partansa kokonaan pois.

Käyttö myötäili myös jossain määrin kunkin ajan yleisiä trendejä. Esimerkiksi 1800-luvulla Venäjän kaartinjoukoissa upseerien parran värikin oli erikseen määrätty ja tarvittaessa viikset oli joko maalattava tai käytettävä irtoviiksiä.

Ensimmäisen maailmansodan jälkeen siviilimuoti edellytti täydellistä parrattomuutta. Itsenäistyneen Suomen armeijassa parranajoa edellytettiin alusta pitäen - ainoastaan jotkut vanhan Venäjän armeijan upseerit jättivät Mannerheimin ja V.P. Nenosen tapaan viiksensä ajamatta. Parranajon vaatimus esitettiin jo jääkärien käyttämässä ensimmäisessä suomalaisessa sotilaskäsikirjassa vuonna 1917.

Ystävällisin terveisin,
Maanpuolustuskorkeakoulun kirjasto