Koska on perustettu Sinikiven meijeri Maaningalla ja kuka on perustaja?

Kysytty

Koska on perustettu Sinikiven meijeri Maaningalla ja kuka on perustaja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Maaningalta tuli tällainen pieni historiikki:

Maaninka, Sinikiven meijeri, Tavinsalmen kylä RN:o 1:6, sijaitsee Tavinniemellä Ruokoveden rannalla.

Meijeritoiminta Sinikivessä alkoi 1906, kun sinne perustettiin Maaningan osuusmeijeri. Meijerin sijaintiin vaikutti sen kuljetuksille tärkeä laivaliikenne; Sinikiveen rakennettiin myös oma laivalaituri.

Ensimmäiseksi meijerirakennukseksi kaavailtiin Venäjänsaaressa sijainnutta tohtori Walmarin huvilaa. Huvilan osti kuitenkin Halolan (Valtion koetila Halola) isäntä Andersson, joka siirrätti sen kirkonkylälle. Meijerin alkutaival ei ollut helppo. Toimintavaikeuksien lisäksi myös alueelle rakentaminen osoittautui vaikeaksi; maapohja oli pehmeä ja se oli paalutettava.

Sinikiven rakennusmestarina oli Taavetti Roivainen, meijerikoneiston asentajat tulivat Tanskasta, sillä Suomessa ei vielä ollut alan ammattiväkeä. Meijerin yhteydessä toimi lisäksi myös sikala ja mylly.

Laivalaiturin ja meijerilaitoksen välissä oli kiskorata, jota pitkin kermaa kuljetettiin meijeriin jalostettavaksi.

Osuusmeijerin jälkeen Sinikivessä toimi vähän aikaa yksityinen Maaningan Meijeri Oy. Vuonna 1937 meijerilaitos liitettiin Kuopion Osuusmeijeriin ja sen nimeksi tuli Sinikiven Meijeri.

Osuusmeijerin alkuaikoina meijerirakennusta laajennettiin; tuolloin rakennettiin mm. nykyinen piippu sekä rannan puolella oleva valkoiseksi rapattu kulmarakennus, joka alun perin oli mylly.

Vanhaa meijeriä laajennettiin 1940-luvun lopulla funkistyylisellä lisärakennuksella. Myöhempiä laajennuksia ovat mm. Valion rakennusosaston arkkitehdin Jermo Laosmaan suunnittelemat Juustola 1952 sekä voiosasto 1960.

1960-luvulla rakennettu maidon vastaanottorakennus, jonka on suunnitellut Anna-Liisa Mertaoja-Nylund. Meijeriin liittyvistä asuintaloista vanhin on aivan meijerirakennusten vieressä sijaitseva kaksikerroksinen 1930-1940 –luvuilla rakennettu puutalo. Talossa on asunut meijerin työntekijöitä; nykyisin siinä on vuokralaisia. Meijerin lähellä oleva sikala on rakennettu 1952. Meijerirakennuksista vähän erillään on kaksi punatiilistä 1950-luvun alkupuolella rakennettua asuintaloa. Rakennukset on suunnitellut arkkitehti Olavi Tuomisto; rakennuksiin liittyen on lähempänä rantaa v. 1960 valmistunut sauna- ja pesutuparakennus.

Meijeritoiminta Sinikivessä loppui 1980–luvulla.

Maaninkalainen yksityisyrittäjä osti alueen kiinteistöineen v. 1995; tiloille on suunniteltu ja toteutettukin uutta käyttöä.

15 ääntä

Kommentit

Sinikiven meijerissä juustonvalmistus lopetettiin vuonna 1991. Juustokattilat ja Casomatic-juustopuristin siirrettiin syksyllä 1992 Yhdysvaltoihin Valion ostaman McCadam Cheese Company:n Chteaugayn juustotehtaseen New Yorkin osavaltiossa.