Koska Fennia-viinaa on valmistettu ja myyty Suomessa? Ehkä jo ennen kieltolakia?

Kysytty

Koska Fennia-viinaa on valmistettu ja myyty Suomessa? Ehkä jo ennen kieltolakia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyllä, tätä viinaa on tehty ja myyty jo ennen kieltolakia. Kysyin asiaa Alkon tietopalvelusta ja sieltä saatiin alla oleva vastaus:

"Fennia-viina on ollut ensimmäisen kerran Alkon hinnastossa 30.5.1932 ja viimeisen kerran 1.3.1934. Eli vain vajaan kahden vuoden ajan.

Kyseessä on kirkas maustamaton viina, hinta on ollut 1 litran pullolla 36 markkaa. Alkon tuotenumero sille oli 23.

Hotelli- ja ravintolamuseo voisi auttaa sinua saamaan lisätietoja Fennia-viinasta:
http://www.hotellijaravintolamuseo.fi/

Heidän arkistoissaan on mm. Fenniaviinan kuljetusluvat 21.8.1907 ja 28.9.1907
http://files.kotisivukone.com/hrmuusi.kotisivukone.com/alkon_myymalamus… "

Jos haluat vielä tarkempia tietoja, niin kannattaa tosiaan ottaa yhteyttä tuonne Hotelli- ja ravintolamuseon tietopalveluun. Yhteystiedot sinne ovat:
tietopalvelu(at)hotellijaravintolamuseo.fi
p. +358 44 747 4107 ja +358 44 747 4108
He vastaavat veloituksetta pikaisiin faktakysymyksiin 3-5 päivän kuluessa.

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Edessäni on hiottu kristallikarahvi, jonka toiselle puolelle on kaiverrettu fraktuuralla "Ekstra Fint Fennia Bränvin" ja toiselle puolelle Suomen suuriruhtinaskunnan vaakuna. Tilavuus on ehkä 2/3 litraa. Kieltolaki toteutui lopulta Suomen itsenäistyttyä; ennen sitä yritykset olivat kaatuneet duumassa. Ennen kieltolakia Fenniaviinaa sai myydä vain vähintään 2 litran erissä (parrunpätkä), ettei rahvaalla olisi varaa ostaa arkiviinaa. Tuo pullo on tehty siis ennen rajoitusta. Suuriruhtinaskunnan vaakuna viittaa sortokausiin, jolloin lasitehtaat tekivät paljon isänmaallista lasia koristeina kansallismaisemat ja tämä vaakuna.