Koska Brahen kenttä (Helsingissä) on perustettu?

Kysytty

Koska Brahen kenttä (Helsingissä) on perustettu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Brahenkentän eli Kallionkentän rakennustyöt käynnistyivät vuonna 1920. Tavoitteena oli rakentaa kilpailuihin ja harjoituksiin soveltuva urheilukenttä, jossa olisi keskellä pallokenttä jonka ympärillä olisi kiertävä juoksurata, lisäksi kentällä olisi yleisurheilun suorituspaikat. Suunnitelmaan kuuluivat myös pukuhuoneet ja aluetta ympäröivä aitaus.

Rakennusyöt kestivät ensimmäisessä vaiheessa aina vuoteen 1926, jolloin saatiin valmiiksi vasta kentän täyte ja tasoitustyöt. Kenttä avattiin 1926 yleisölle, vaikka se ei oli vielä keskeneräinen.
Työt olivat keskeytyksissä muutaman vuoden, jonka jälkeen niitä jatkettiin vuonna 1928. Kentän rakennustyöt valmistuivat lopullisesti vasta vuonna 1931, jolloin valmistui kentän pukuhuoneiden laajennus.

Lisätietoja
Kalervo Ilmanen: Ensimmäisenä liikkeellä. Helsingin kaupungin liikuntatoimi 1919 – 1944.

Kallion luistinrata ry 70 vuotta 1932-2002.

Valokuva Finna tietokannassa: Luistinrata Kallion urheilukentällä, valokuvaaja Havas Kalle, ajoitus vuosille 1920–1939
https://www.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:000004sq#image

Helsingin kaupungin Liikuntavirasto vastasi kysymykseen.

0 ääntä

Kommentit

Kun 50-luvulla soi musiikki kovaäänisistä niin soiko joka päivä, soiko koko päivän vaiko vain viikonloppisin ja mihin kellonaikaan?