Kolme kysymystä! 1) Mikä ero on sumulla ja usvalla? 2) Kumpi on perintelinen laskiaispullassa mantelimassa / hillo? 3) Mantelimassasta tuli jatko kysymys ,…

Kysytty

Kolme kysymystä!
1) Mikä ero on sumulla ja usvalla?
2) Kumpi on perintelinen laskiaispullassa mantelimassa / hillo?
3) Mantelimassasta tuli jatko kysymys , kuinkka kauan manteli joulupuurossa on ollut tapana suomessa. Ja mistä tämä tapa on tullut?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sari Hartosen kirja Sää ympäri vuoden (Kirjapaja 2008) tuntee termit sumu ja utu. Sumussa näkyvyys on alle yhden kilometrin ja ilman suhteellinen kosteus yli 90 prosenttia. Sumu on väriltään valkoista tai vaaleanharmaata. Udussa näkyvyys on 1-10 kilometriä ja ilman suhteellinen kosteus vähintään 70 prosenttia. Utu on väriltään vaaleanharmaata. Usvalle ei ole meteorologista määritelmää. Useimmiten sillä tarkoitetaan pintasumua tai utua.

Laskiaispulla on peräisin keskiajalta Saksasta 1600-luvulta paastonaikaan kuuluvana ruokana. Tuolloin pulla ruskistettiin voissa ja höystettiin rusinoilla ja korinteilla. Mantelimassainen pulla tuli tutuksi Ruotsissa 1700-luvulla. Suomessa laskiaispullaan tutustuttiin 1900-luvun alkupuoliskolla ja ensiksi vain herrasväki nautti pullan kahvin ja kuuman maidon kanssa. Hilloja alettiin pullan täytteenä käyttää vasta 1950-luvulla.

http://www.myllynparas.fi/attachments/tiedotteet/miten_laskiaispullasta…

Suomessa joulupuuron manteleita on etsitty 1800-luvulta lähtien. Tapa on tullut meille Ruotsista ja mantelin etsintään perehdyttiin ensin kaupunkikodeissa. 1900-luvulla siitä tuli kaikkien suomalaisten tuntema joulurituaali.

Sirpa Karjalainen: Juhlan aika: suomalaisia vuotuisperinteitä (WSOY 1994)