Kokevat San Marinon asukkaat jollakin tavalla olevansa eri kansaa kuin Italian asukkaat? Eikös olekin, että kulttuuri on sama kuin Italiassa, mutta pitävätkö…

Kysytty

Kokevat San Marinon asukkaat jollakin tavalla olevansa eri kansaa kuin Italian asukkaat? Eikös olekin, että kulttuuri on sama kuin Italiassa, mutta pitävätkö he kuitenkin itseään myös omana kansakuntanaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

San Marino on Italian naapurivaltio ja siellä puhutaan italiaa, mutta sekä historiallisesti, maantieteellisesti että kulttuurisesti se on niin omaperäinen, että aivan varmasti suurin osa asukkaista kokee olevan sanmarinolaisia, eivät suinkaan italialaisia. Suosittelen lukemaan vaikka Wikipedian artikkelin maan vaiheista, niin tämä todennäköisyys käy ilmeiseksi. Emme tietenkään voi tietää asukkaiden mieltä kysymättä sitä jokaiselta (33 000 asukasta), mutta oikeastaan mikään ei viittaa siihen, että maan asukkaat pitäisivät itseään italialaisina. San Marino on ollut itsenäinen valtio paljon pidempään kuin Italia tai Suomi, jotka ovat varsin tuoreita käsitteitä. San Marino sai nykyiset rajansa jo vuonna 1463.

Heikki Poroila